SEO-byrå Stockholm

Digital marknadsföring kommer i en rad olika former och tjänster. SEO (sökmotoroptimering) är inte bara en av dem, utan en av dem viktigaste och på lång sikt mest lönsamma strategierna. Med en snabb, responsiv och användarvänlig hemsida finns möjligheten att genom SEO driva organisk trafik till din hemsida i takt med att du hamnar högre upp bland Googles sökresultat. Vi är Emax Media, en resultatdriven SEO-byrå i Stockholm som brinner för att få fart på andra företags verksamheter.

Kontakta oss

Vad är SEO och varför bör du investera i det?

SEO är en förkortning av sökmotoroptimering (på engelska search engine optimization). SEO handlar i korta drag om att optimera din hemsida för att synas så högt upp som möjligt när någon söker efter de tjänster du erbjuder. Den största skillnaden mellan SEO och annan digital marknadsföring är att det inte går att betala eller köpa sin plats på Googles resultatlista. Däremot kan du köpa en annonsplats med Google Ads, men så fort du slutar betala för annonsen så slutar du synas. SEO är ett långsiktigt arbete och genom att fylla sin hemsida med relevant, unik och värdefull information som är till nytta för andra, så kommer din hemsida med tiden stärka sin auktoritet och därmed ranka bättre på Google.

För att kunna utföra ett SEO-arbete krävs det att du har en hemsida. Att denna ser bra och professionell ut är viktigt för att ge besökarna ett bra första intryck, men hur snygg hemsidan än är spelar det inte så stor roll om ingen vet att hemsidan finns. Sökmotoroptimering är en vital del för företag som vill öka sin digitala närvaro.

seo
seo praktiskt utförande

Okej, vi vet vad SEO betyder nu, men hur utförs det i praktiken?

Sökmotorer, så som Google (som är överlägset störst), Yahoo och Bing använder “robotar” eller “spindlar” för att crawla webbsidor på internet. De samlar information om alla webbsidor och lagrar dessa i ett stort index, så att när vi väl söker efter något vill Google kunna ge oss ett så relevant svar som möjligt.

Googles robotar styrs enligt särskilda algoritmer när de analyserar en webbplats, och tar över 200 olika faktorer i beaktning för att avgöra hur bra eller dåligt en webbsida ska ranka.

Dessa tvåhundra olika faktorer är så klart av olika vikt, men generellt arbetar en SEO-byrå med följande faktorer, som också är de faktorer som väger allra tyngst.

SEO, eller sökmotoroptimering, går i praktiken alltså ut på att se till så dessa krav i så god mån som möjligt uppfyllls.

Vad gör en SEO-byrå?

Vi kan dra ett exempel. Kalle från Stockholm är en mycket duktig snickare och har startat sin egna byggfirma. Mycket resurser har lagts på att köpa in verktyg och annat som är nödvändigt för att kunna driva verksamheten. När han väl sätter igång och är redo att ta emot samtal från sina första kunder är det ingen som hör av sig. Ingen (bortsett från nära och kära) vet ju att Kalles Byggfirma finns.

Vad Kalle mest av allt skulle behöva just nu för att kicka igång sin verksamhet är en SEO-byrå i Stockholm. Med hjälp av en SEO-byrå i Stockholm kommer Kalles företag att få en ny webbplats som är optimerad för att dyka upp bland sökresultatet när någon Googlar efter de tjänster som Kalle erbjuder.

Men hur tar vi reda på vad människor söker på när de är i behov av något som Kalles Byggfirma kan hjälpa dem med? Vi börjar med att göra en sökordsanalys, även om vi i detta fall med lillfingret kan räkna ut att de flesta antagligen söker efter byggfirma Stockholm, snickare Stockholm, bygga hus Stockholm eller liknande. En sökordsanalys är ofta det första eller andra steget i en SEO-process, men jag tänker att vi går igenom den i sin helhet, så som vi på Emax Media föredrar att jobba med processen.

  1. Analys av din hemsida
    Vi analyserar er hemsida för att kunna se åtgärder som behöver vidtas. Om du inte har en hemsida eller om vi anser att din befintliga hemsida är i så pass dåligt skick att optimering av den inte kommer ge någon märkbar effekt, så erbjuder vi dig först och främst en ny hemsida utvecklad av Emax Media. En snabb, responsiv och välbyggd hemsida kan man säga är själva grundstenen för att göra ett bra SEO-arbete. Att arbeta med SEO på en trasig hemsida bör undvikas helt.

  2. Sökordsanalys
    Vi gör en grundlig sökordsanalys och identifierar de sökord som har störst potential att driva mer trafik och leads till din hemsida. Du får dessa presenterat och sammanfattat i en åtgärdsplan. Vid godkännande av denna sker sedan löpande optimering av din hemsida.

  3. Optimering
    Optimering av din hemsida sker löpande i form av både on-page och off-page SEO. Effekten av SEO sker inte över en dag, därför får du en gång i månaden ta del av en rapport för att se hur vi sakta men säkert förbättrar din position på de sökord vi valt att arbeta med.

analysera data
seo resultat

Kan man inte optimera sin hemsida själv istället för att ta hjälp av en SEO-byrå?

Jo, det kan man. Dock behöver man ha i åtanke att SEO inte är ett engångsjobb utan ett arbete som måste ske löpande för att förbättra eller erhålla resultat. Det krävs även viss teknisk kompetens samt djup kunskap om hur Googles algoritmer fungerar. Vi hanterar all den optimering som krävs så att du kan lägga fokus på andra viktiga områden i ditt företag.

Om du är i behov av en SEO-byrå i Stockholm är du varmt välkommen att kontakta oss för en gratis offert! Vi arbetar även med SEO i andra delar av Sverige, exempelvis Malmö och Uppsala.

Vanligt förekommande frågor inom SEO

  1. Hur lång tid tar det att ranka bättre på Google?

    • En av de allra vanligaste frågorna en SEO-tekniker behöver svara på och som alltid får samma svar. Det går aldrig att säga exakt hur lång tid det tar eftersom det avgörs av flera olika faktorer. För det första måste din hemsida indexeras av Google, och har du en helt ny hemsida kan detta ta mellan en vecka och flera månader. För det andra beror det på hur hård konkurrens det är på de sökord du vill förbättra din position på. En position högt upp på Google måste förtjänas och för det krävs det hårt och tålmodigt arbete. Ibland går det att se effekt av SEO ganska snabbt, men vanligast är att man får förvänta sig mellan sex till tolv månader för att se märkbar effekt.

  2. Kan jag sluta med SEO när jag uppnåt önskad ranking?

    • Om du avslutar SEO-arbetet när önskad ranking är uppnådd kommer du med största sannolikhet börja tappa position på samtliga sökord. Sökmotorernas algoritmer uppdateras ständigt och för att bevara sin ranking krävs det att man håller sin hemsida uppdaterad och modern.

  3. Hur skaffar jag länkar till min hemsida på bästa sätt?

    • Länkbygge är en stor och viktig del av sökmotoroptimering. När någon länkar från sin hemsida till din hemsida ger detta Google en hint om att du har bra innehåll som är av nytta för besökarna. Outreaching är en bra och populär metod för att skaffa länkar till sin hemsida. Detta kan innebära att gästblogga på någon annans hemsida inom samma nisch. När du letar efter någon att få gästblogga hos bör du säkerställa att denne har en hemsida med en del trafik och hög domain authority.

      En annan vanlig metod är att köpa länkar från byråer som arbetar med länkbygge. Här gäller det att vara försiktig då spammiga länkar är vanligt förekommande vid detta tillvägagångssätt. Om det är tillräckligt uppenbart att du köpt länkar kommer Google straffa dig genom att du tappar ranking och i vissa fall är straffet så hårt att du inte kommer få synas bland sökresultaten alls.

  4. Vad är domain authority?

    • Domain authority är ett mått som utvecklats för att bedöma auktoriteten av en webbplats, och baseras på hur många bakåtlänkar (länkar från andra hemsidor till din) man har. Med Ahrefs Authority Checker kan du enkelt kolla upp domain ratingen på vilken hemsida du vill.

  5. Ur ett SEO-perspektiv, hur viktigt är det att ha en hemsida som är mobilanpassad?

    • Oerhört viktigt eftersom majoriteten av alla sökningar på Google sker via mobiltelefoner. Google har även gjort ett utlåtande där man meddelar mobilanpassade hemsidor kommer att prioriteras.

Se hur vi kan hjälpa dig

Vi återkommer till dig inom mindre än 24h!